Cea mai importanta sursa de energie din alimentatie sunt acesti carbohidrati, care sunt consumati atat pentru activitatea zilnica de catre muschi, cat si de creier sisistemul nervos central pentru activitatea intelectuala.
Asadar, carbohidratii sunt esentiali in dieta zilnica, deoarece organismul foloseste exclusiv glucoza ca sursa de energie, iar daca aceasta nu este furnizata din exterior se vede nevoit sa distruga proteinele pentru a obtine cateva molecule de glucoza
Glucidele sunt responsabile pentru ‘starea de bine’, hranesc creierul, dar il si ‘anesteziaza’, adica actioneaza ca un drog, creeaza dependenta. Expresiile pentru ‘ daca nu mananc ceva dulce simt ca lesin’ sau ‘am renuntat la dieta pentru ca aveam pofta de ceva dulce’ sunt asadar justificate. Pentru cineva care s-a deprins cu gustul dulce, renuntarea este similara cu lasatul de fumat sau de alcool.

Alimentele care contin glucide:
– painea, orezul, pastele fainoase, cerealele, legumele(cartof, mazare, porumb) contin amidon, un glucid lent a carui eliberare in sange se face in cateva ore.
– Laptele dulce contine lactoza
– Mierea, fructele contin fructoza
– Dulciurile de orice tip, produsele de cofetarie sau patiserie contin zahar rafinat, un glucid rapid cu absorbtie instantanee in sange.

Insulina este principalul hormon responsabil de metabolizarea carbohidratilor din sange.
Pentru a putea slabi, insulina trebuie mentinuta la un nivel scazut si putem realiza acest lucru in 2 feluri:
1. Trebuie sa mancam putin si des, astfel incat in sange sa nu existe variatii mari ale glicemiei
2. Trebuie sa evitam alimentele care duc la cresterea brusca a glicemiei, adica zaharul

Hidratii de cardon (carbohidratii) trebuie sa reprezinte 55-60% din totalul alimentelor consumate zilnic, alaturi de maxim 30% grasimi si 15% proteine.
La fiecare masa principala (mic dejun, dejun, cina) este obligatoriu sa consumam o portie de glucide lente (care contin amidon), adica:
– 1 felie de paine sau 3 linguri de mamaliga
– 2-3 linguri cereale de mic dejun sau musli
– 1 farfurie de ciorba sau supa de legume si paste fainoase
– 3-4 linguri de garnitura (piure de cartofi,mazare sau fasole boabe, orez sau paste fainoase)
– 5-6 linguri de garnitura formata din legume cu indice glicemic mic (varza, conopida, spanac, fasole pastai)
– 1 salata amre din legume proaspete (salata verde, castraveti, rosii, ardei gras, ceapa, morcov, telina, varza)
– o cana de lapte sau 200 g de branza proaspata de vaci