Nervi întinși la maximum, stare de oboseală permanentă, tremur, depresii…sunt numai câteva
dintre simptomele care te anunță că stresul s-a instalat comod în viața ta și nu prea dă semne că
vrea să te părăsească. Ia măsuri și scapă tu de el!
Aproape zilnic auzim în jurul nostru de persoane stresate, care ajung pe patul de spital cu diferite
afecțiuni sau, mai grav, chiar mor, din cauza acestei boli a secolului XXI, cum a mai fost stresul
numit. Nu permite ca și ție să ți se întâmple la fel!

Cum apare?
Reacția la stres se instalează treptat, atunci când o persoană este supusă un timp îndelungat unor
condiții de tensiune psihică, mai ales în condițiile în care are probleme de ordin familia, profesional
sau material.
Așadar, chiar dacă ești o persoană extrem de echilibrată, în cazul în care stresul din viața ta este
prea mare, este inevitabilă apariția tulburărilor psihologice temporare. Acestea vor dipărea atunci
când situația stresantă va fi îndepărtată. Deci tot ce trebuie să faci este să înlături, dacă stă în puterea
ta, situația stresantă.
De asemenea, pentru a depăși momentul mai ușor, trebuie să ceri și sfatul unui specialist

Semne care anunță prezența stresului
Majoritatea oamenilor se confruntă de-a lungul vieții lor cu o mare diversitate de factori de stres.
Aceștia pot fi de ordin psihic, gen conflicte, numulțumiri profesionale sau familiale etc., sau de
ordin fizic, cum ar fi dureri, oboseală, accident etc.
Primele semnale care se asociază cu stresul și care ar trebui să-ți dea de gândit sunt: senzația de
oboseală, tulburări de somn, dureri de cap și de stomac, digestie deficitară, balonări, concentrare
scăzută, iritabilitate și labilitate emoțională. Dacă te confrunți deja cu cel puțin trei astfel de
simptome, cel mai bine ar fi să mergi să ceri sfatul unui specialist. Într-o primă fază, te poți adresa
medicului de familie, care te va îndruma ce trebuie să faci mai departe.

Ce boli generează?
Dacă ești supusă unui stres continuu, organismul tău va avea de suferit. În primul rând, este afectat
sistemul imunitar, astfel încât oricând poți fi supusă riscului de îmbolnăvire. Iată ce boli poate cauza stresul:
– Afecțiuni ale inimii
Creșterea frecvenței bătăilor inimii și presiunii sanguine cauzate de stresul prelungit poate duce la
îngroșarea arterelor, favorizând astfel apariția anginei și a infarctului
– Ulcer gastric
În multe cazuri, stresul îndelungat duce la creșterea acidului gastric, provocând astfel o iritație a
mucoasei stomacului, ceea ce duce inevitabil la ulcerul duodenal sau gastric.
– Depresii nervoase
Acestea sunt un rezultat al stresului prelungit, care permite oboselii mentale să se instaleze.
– Diferite forme de cancer
Cercetătorii americani au descoperit că stresul poate fi asociat și cu apariția diferitelor forme de
cancer. Astfel, cancerul de sân s-a demonstrat că apare mai frecvent la femeile care se confruntă cu
un grad ridicat de stres. Explicația specialiștilor este că stresul continuu afectează sistemul imunitar
atât de mult, încât permite creșterea și multiplicarea celulelor canceroase.
– Boli de piele
Foarte multe boli de piele sunt cauzate de stre. Iritațiile, petele roșii sau de alte culor, bubițele
apărute pe diverse zone ale corpului sunt numai câteva dintre reacțiile organismului la stresul
cotidian.

Atenție! Stresul profesional ia amploare
În Uniunea Europeană, stresul profesional este pe locul al doilea în ierarhia problemelor de sănătate
profesională. Se pare că peste 40 de milioane de salariați din țările UE suferă de pe urma stresului
profesional. Statisticile arată că femeile ating niveluri mai ridicate, comparativ cu numărul
bărbaților.
Principalele cauze ale stresului profesional invocate de angajați sunt următoarele: monotonia
muncii, termenele limită foarte strânse, tratamentul necorespunzător la locul de muncă.

Pune stresul la respect!
Ori el, ori tu…așa se pune problema atunci când stresul îți invadează viața. Nu-l lăsa să te
doboare! Iată ce ai de făcut.
În trecut, stresul era privit de către lumea medicală drept un simplu moft al pacienților, care nu
reușeau să-ți păstreze echilibrul psihic în situații mai tensionate din viața lor. Treptat, studiile au
evoluat și medicii au conștientizat că stresul este într-adevăr o problemă de sănătate care, dacă nu
este controlată, poate duce la afecțiuni grave ale organismului.

Metode de combatere a stresului
Există mai multe tipuri de tratament medicamentos pentru combaterea stresului, însă, din păcate,
acestea creează dependență, ceea ce poate fi în dezavantajul pacientului. O soluție alternativă ar fi
însă să identifice cauzele care provoacă stresul și să se încerce îndepărtarea acestora.
Există și câteva metode care te ajută în situații de stres. În continuare, îți prezentăm cinci dintre ele,
astfel încât să ții stresul în frâu.
1. Rezervă-ți timp pentru plăcerile personale
Poți face față mai bine stresului dacă îți rezervi, zilnic, cel puțin o jumătate de oră, timp pe care să-l
dedici plăcerilor personale. Indiferent că este vorba despre un hobby, despre o plimbare în natură,
despre citit, despre vizionat un film, despre un joc cu cei mici sau despre orice altceva îți face
plăcere, important este să-i aloci timpul cuvenit.
2. Practică tehnici de relaxare
Viața modernă îți permite din ce în ce mai puțin timp pentru relaxare. În prezent, primează munca și
activitățile casnice, de aceea stresul pune stăpânire pe viața noastră. Însă, există tehnici de relaxare
pe care le poți practica chiar la tine acasă. Respirația adâncă este o metodă simplă și eficientă de
relaxare. Pentru a practica această tehnică, este nevoie doar de câteva respirații adânci și de relaxare
atunci când se inspiră, dar și când se expiră.
O altă metodă este răspunsul relaxant. Așa se numește tehnica care constă în așezarea confortabilă
pe o canapea sau un fotoliu, închiderea ochilor, relaxarea mușchilor picioarelor și apoi a întregului
corp, focalizarea atenției pe respirație, apoi respirația adâncă și expirația. În acest timp, se numără
respirațiile și se spune numărul respirației pe măsură ce se expiră. Astfel, mintea este ținută ocupată
și se evită distragerea atenției. Acest exercițiu durează între 10 și 20 de minute.
3. Odihnește-te bine noaptea
Cel puțini 8 ore de somn pe noapte este condiția esențială pentru o viață lipsită de stres.
Multe persoane nu se pot detașa de problemele cotidiene și au un somn agitat, ceea ce le dăunează
sănătății.
4. Nu uita de exercițiile fizice
Atunci când practici sport, în organism este eliberată endorfina, substanța care atenuează durerile,
inducând, în același timp, o stare generală de bine.
De asemenea, mișcarea fizică redă energia și ajută la întărirea sistemului imunitar.
5. Alimentează-te corespunzător
Alimentația are un rol important în accentuarea sau diminuarea stresului cotidian. Așadar, încearcă
să iei masa la ore fixe și să consumi alimente care combat stresul. Printre acestea se numără varza,
avocado, usturoiul, semințele de floarea-soarelui, ovăzul și polenul. De asemenea, trebuie să te
ferești de produsele care accentuează stresul. Acestea sunt alimentele grase, gen lactate sau prăjeli,
care supun sistemul cardiovascular la stres.